Budowanie eko-wizerunku firmy
Jeszcze całkiem niedawno kwestie ekologiczne w zasadzie nie były uważane za istotne dla wizerunku firmy. Później sytuacja trochę się zmieniła – pojawiła się swoista moda na bycie eko. W zasadzie dopiero niedawno można powiedzieć, że pojawiła się rzeczywista świadomość tego aspektu wśród przedsiębiorców. To już nie tylko podążanie za modą, ale świadomość realnych zysków z tego, że firma staje się świadoma ekologicznie.
Jak firma może pokazać, że zależy jej na ekologii
Warto zacząć od przyjrzenia się swoim produktom. Często proces ich tworzenia daleki jest od ekologicznego, całość pakowana jest w zdecydowanie zbyt duże opakowania z nie zawsze biodegradowalnych surowców, a sam recykling produktów nie jest prosty. Oprócz produktów warto też przyjrzeć się otoczeniu firmy. Bardzo dobrze będzie, jeśli firma zlokalizowana będzie energooszczędnym i ekologicznym budynku. Dzięki temu nie tylko pokaże, że dba o środowisko naturalne, ale też może liczyć na konkretne oszczędności. Dobrze jest również, kiedy przedsiębiorca promuje wśród swoich pracowników dojeżdżanie do pracy komunikacją miejską lub rowerem, a flota samochodów wykorzystuje również pojazdy hybrydowe.
Dlaczego budowanie eko-wizerunku firmy może się opłacić?
Ponieważ społeczeństwo jest coraz bardziej świadome wpływu ludzi i cywilizacji na otaczające ich środowisko. Wiele osób z tego powodu będzie odrzucało produkty firmy, która nie troszczy się o naturę – nawet jeśli będą one trochę tańsze od tych z ekologicznych firm. Co ważne – nie działa to w drugą stronę, a zatem raczej nie musimy się obawiać, że stracimy klientów tylko przez to, że nasza firma zaczęła bardziej dbać o środowisko naturalne. Z biznesowego punktu widzenia zatem zdecydowanie warto być eko – po co ograniczać swój rynek zbytu?
Aspekt proekologiczny a udział w przetargach
Powoli również kwestie proekologiczne zaczynają być wymieniane jako warunki udziału w przetargach. Skala tego zjawiska nie jest jeszcze zbyt duża, jednak możemy spodziewać się znaczącego wzrostu liczby takich sytuacji w przyszłości. Inwestując w bycie eko już dziś – będziemy więc gotowi na nowe sytuacje. Wreszcie, bycie eko oznacza bardzo pozytywny PR – nie tylko wśród osób z dużą świadomością ekologiczną – bo przecież każdemu tak naprawdę zależy na środowisku.
A może poczekajmy na ruch konkurencji? Teoretycznie moglibyśmy poczekać na działania proekologiczne innych firm z branży i dopiero gdy zauważymy, że działają – również je zastosować. Jednak czy nie lepiej być liderem rynku, jeśli chodzi o działania proekologiczne niż tylko patrzeć na innych? Przykłady z innych krajów jasno pokazują, że bycie eko się opłaca – nie bójmy się więc i zacznijmy działać!
Bądź na bieżąco – polub nas na Facebook’u: Ekologiczni w biznesie!