EU Ecolabel- certyfikat dla produktów ekologicznych
Bardzo często spotkamy się z pytaniami ze strony Klientów, które dotyczą certyfikatu EU Ecolabel.
Jak go otrzymać? Co trzeba zrobić? Gdzie się zgłosić?
EU Ecolabel to jeden z najbardziej znanych certyfikatów, świadczący o tym, że produkt, który go posiada spełnia wymagania unijne w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz aspektów związanych z ochroną środowiska.
Instytucją, która w Polsce prowadzi certyfikację na oznakowanie ekologiczne EU Ecolabel jest Polskie Centrum Badań i Certyfikacji w Warszawie.
Instytucja ta została wskazana Przez Komisję Europejską do prowadzenia certyfikacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) 66/2010.
Jak wygląda proces uzyskania certyfikatu EU Ecolabel?
1. Założenie wniosku o certyfikację
2. Akceptacja kosztorysu i podpisanie umowy o certyfikację
3. Ocena dokumentacji produktu
4. Wystawienie certyfikatu
5. Nadanie indywidualnego numeru zezwolenia EU Ecolabel i rejestracja produktów bazie ECAT
6. Nadzór nad certyfikatem.
W wyniku pozytywnej decyzji, którą wydaje polskie Centrum Badań i Certyfikacji, etykietę certyfikatu można umieścić na produkcie wraz z numerem przyznanego certyfikatu.
Certyfikat gwarantuje, że produkty:
- są przyjazne środowisku zgodnie z oficjalnym programem Unii Europejskiej.
- zostały poddane badaniom i procedurą oceny zgodności potwierdzającym ich efektywność środowiskową
- mogą być polecane przez organizacje konsumenckie i środowiskowe, uczestniczące w opracowaniu kryteriów jakościowych
- mogą zwiększyć rozpoznawalność na terenie całej Europy
- są traktowane priorytetowo przy zamówieniach publicznych przez organy administracji, które prowadzą i realizują politykę środowiskową
- mogą być objęte działaniami marketingowymi prowadzonymi przez Komisję Europejską i krajowej jednostki każdego kraju.
Jakie mamy korzyści środowiskowe z posiadania certyfikatu EU Ecolabel?
- zachęcenie do wdrażania innowacji w obszarze zrównoważonych produktów i usług
- wykorzystywanie materiałów o mniejszym śladzie środowiskowym, bez utraty jakości produktu końcowego
- tworzenie wspólnych ram wokół realizacji celów ESG
- ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez zmniejszenie śladu ekologicznego
Jakie mamy korzyści biznesowe?
- wzmocnienie wizerunku firmy jako pro środowiskowej, ekologicznej
- możliwość udziału w zrównoważonych zamówieniach publicznych
- wyróżnienie produktów i usług na rynku oraz na platformach zakupowych poprzez tzw. filtry środowiskowe
- uzyskanie lepszej i głębszej wiedzy na temat wpływu produktów i usług, w tym stosowanych surowców i opakowań na środowisko.
Jakie korzyści mają konsumenci?
- ułatwienie podejmowania decyzji o wyborze ekologicznych produktów i usług
- zapobieganie greenwashingowi* poprzez podnoszenie świadomości ekologicznej.
Więcej informacji znajdą państwo na stronie www.pcbc.gov.pl
Do publikacji zostały wykorzystane materiały informacyjne Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji.
*greenwashing- zjawisko polegające na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub przedsiębiorstwo go wytwarzające są w zgodzie z naturą i ekologią.