ALDI kontynuuje zrównoważony rozwój
W zeszłym roku pisaliśmy, czym jest zrównoważony rozwój dla sieci sklepów ALDI (artykuł znajdziesz tutaj). Według nas warto wybierać usługi i produkty tych przedsiębiorców, dla których społeczna odpowiedzialność biznesu ma znaczenie. Dlatego dziś kontynuujemy temat i przedstawiamy raport ewaluacyjny z działań na rzecz zrównoważonego rozwoju w roku 2018.
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, rozbudowa instalacji fotowoltaicznych, redukcja odpadów opakowaniowych i zaangażowanie w ochronę praw człowieka. Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord opublikowała raport ewaluacyjny za rok 2018. Przedstawia on postępy sieci we wdrażaniu dziesięciu fundamentalnych zasad z zakresu praw człowieka, standardów pracy i ochrony środowiska oraz przeciwdziałaniu korupcji.
Sieć ALDI jako pierwszy dyskont spożywczy przystąpiła w 2017 roku do United Nations Global Compact (UNGC), zobowiązując się tym samym do wdrożenia dziesięciu podstawowych zasad zrównoważonego rozwoju ONZ w codziennych działaniach gospodarczych i regularnego składania sprawozdań. Zasady te odnoszą się do przestrzegania praw człowieka i standardów pracy, ochrony środowiska, a także przeciwdziałania korupcji. Opublikowany właśnie raport jest podsumowaniem postępów dokonanych przez sieć w tej dziedzinie.
W DNA marki ALDI wpisana jest odpowiedzialność społeczna, która rozwijana jest od lat. Jesteśmy świadomi, że produkcja artykułów nierzadko wiążę się z negatywnymi skutkami dla środowiska (zanieczyszczania wód, wylesianie, zagrożone gatunki zwierząt). Dlatego wdrażanie najwyższych standardów działalności przedsiębiorstw, których celem jest dbałość o naszą planetę, prowadzenie transparentnej polityki produkcyjno-zakupowej i restrykcyjne przestrzeganie zasad, których wymaga zrównoważony rozwój, jest dla nas kwestią priorytetową – mówi Hubert Iwanowski, Zastępca Dyrektora Zakupów ds. Jakości i CR w ALDI Polska.
Ograniczenie emisji CO2 o 10 300 ton. Zrównoważony rozwój
W polityce klimatycznej przyjętej w 2018 r. Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord postanowiła do 2021 r. zredukować własną emisję gazów cieplarnianych o 40 % względem 2015 r. Sieć ALDI zaangażowała się w polepszenie wydajności energetycznej sklepów i centrów logistycznych. A to poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii, optymalizację procesów logistycznych i techniki chłodniczej. Kluczowym elementem strategii klimatycznej ALDI jest także pozyskiwanie większej ilości prądu ze źródeł odnawialnych. W tym celu sieć systematycznie rozbudowuje instalacje fotowoltaiczne na dachach sklepów. Poprzez korzystanie z samodzielnie wygenerowanego prądu uniknięto emisji 10 300 ton CO2. To wzrost o 55% względem roku poprzedniego.
ALDI prowadzi również szereg innych działań. To m.in. współpraca w zakresie kształcenia klimatycznego w szkołach, zaangażowanie w zrównoważoną produkcję kawy i wsparcie dla technologii chroniących zasoby podczas produkcji tekstyliów.
Zrównoważony rozwój. 1.200 ton plastiku rocznie mniej dzięki wycofaniu jednorazowej torby zakupowej w wybranych krajach
ALDI rozpoczął w Niemczech tzw. „misję opakowaniową” dla opakowań produktów marki własnej. Sieć stale pracuje nad zmniejszeniem ilości użytych materiałów opakowaniowych. W Niemczech do roku 2025 całkowita masa opakowań marek własnych ma się zmniejszyć o 30% w stosunku do obrotu (rok bazowy 2015). Ponadto sieć stara się, by opakowania marek własnych pochodziły ze zrównoważonych źródeł. A do 2022 roku 100% opakowań marek własnych ALDI w Niemczech ma być zdatna do recyklingu.
Następnym krokiem będzie rozszerzenie misji opakowaniowej w całej Grupie Przedsiębiorstw ALDI. Obecnie wszędzie, gdzie jest to możliwe, ALDI stara się rezygnować z opakowań i oferować artykuły niepakowane (zwłaszcza warzywa i owoce). Już dziś udało się ograniczyć liczbę generowanego plastiku o 1200 ton. A to dzięki wycofaniu jednorazowej torby zakupowej w Belgii, Niemczech, Luksemburgu i Holandii.
Już 2 lata przed ogłoszeniem unijnej dyrektywy w sprawie plastiku, ALDI w Polsce przystąpił do redukcji plastiku w butelkach typu PET marki własnej w wodach mineralnych i napojach gazowanych. Na przestrzeni 2 lat w butelkach zmniejszono zawartość plastiku od 6 do 12%. Z obliczeń sieci wynika, że w ten sposób wyeliminowano na rynku w Polsce 35 ton plastiku.
W ostatnim czasie sieć wycofała też ze sprzedaży w Polsce plastikowe patyczki kosmetyczne. Jesienią wprowadzona zostanie ich ekologiczna alternatywa. Będą to patyczki marki własnej Biocura, składające się z papierowego patyczka z certyfikatem FSC oraz 100% bawełny BIO w główce. Również ich proekologiczne kartonikowe opakowanie posiada certyfikat FSC.
Dodatkowo ALDI oszczędza obecnie 62 milionów jednorazowych kartonów oraz blisko 22 000 ton CO2 rocznie. Wszystko to dzięki systemom wielokrotnego użytku w opakowaniach zbiorczych i transportowych, jak również skrzynkom wielokrotnego użytku, w których transportowane są owoce i warzywa. Wszystkie te działania mają się przyczynić do wspierania gospodarki obiegu zamkniętego oraz potrzebnego oszczędzania zasobów.
Rozszerzenie oferty produktów BIO oraz produktów ze znakiem Fairtrade
Znaczący postęp ALDI osiągnął również w zakresie rozszerzenia asortymentu produktów BIO oraz z certyfikatem Fairtrade. W ALDI Polska w całym roku 2018 klienci mogli wybierać spośród ponad 100 artykułów BIO, z których aż 45 zagościło w stałym asortymencie sieci. Ich obecność konsekwentnie rozwijana jest w sklepach sieci także w roku 2019 – liczba oferowanych akcyjnie artykułów BIO tylko w pierwszej połowie tego roku pobiła całościowy ubiegłoroczny wynik o ponad 10%! Aktualnie w asortymencie całej Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord znajdują się 1 024 produkty z unijnym logo produkcji ekologicznej – wzrost o 28%. Znacząco wzrosła również oferta produktów z certyfikatem Fairtrade. W 2018 roku ALDI posiadało w swoim asortymencie 90 produktów z certyfikatem Fairtrade, co dało sieci 23-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Celem ALDI jest dalsze poszerzanie oferty artykułów z certyfikatem Fairtrade we wszystkich krajach.
Zrównoważony rozwój i analiza zagrożeń dla praw człowieka w łańcuchu dostaw
W łańcuchach dostaw Food oraz Non-Food ALDI wdraża różne środki mające na celu ograniczenie ryzyka nieprzestrzegania praw człowieka. W obszarze Non-Food regularnie nadzorowane są warunki pracy w zakładach produkcyjnych dostawców ALDI w krajach ryzyka. Odbywa się to za pomocą rozległych audytów socjalnych i certyfikacji, które są przeprowadzane przez zewnętrznych usługodawców, jak również za pomocą własnych audytów zakładów produkcyjnych (ALDI Social Assessments – ASAs). Łącznie w 2018 roku przeprowadzono ponad 320 audytów ALDI Social Assessments odnotowując wzrost o 64% w stosunku do roku ubiegłego.
Jednocześnie w 2018 roku ALDI przeprowadził szeroką analizę socjalnych i ekologicznych zagrożeń pod kątem praw człowieka w łańcuchach dostaw z obszaru Food. Jako szczególnie istotne zostały ocenione grupy asortymentowe takie jak np. kawa, kakao, orzechy i owoce południowe, jak również dressingi, oleje, sosy, przyprawy i zioła, ryby i owoce morza, a także owoce i warzywa konserwowe wraz z mrożonkami. To właśnie tym obszarom w najbliższych miesiącach ALDI Nord będzie się bacznie przyglądał systematycznie podnosząc standardy ich produkcji w zgodzie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu.
Na poziomie globalnym dotychczasowa działalność Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord w zakresie CSR została doceniona m.in. nagrodą Fairtrade Award stowarzyszenia TransFair w 2018 roku, nominacją do nagrody za zaangażowanie w zrównoważony rozwój (Deutscher Nachhaltigkeitspreis 2019), a także trzecim miejscem w międzynarodowym rankingu „Business Benchmark on Farm Animal Welfare” za działania na rzecz dobrostanu zwierząt wykraczające poza wymogi ustawowe. W Polsce, społeczna odpowiedzialność firmy została dostrzeżona m.in. w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki”, a także przez organizację MSC w 2018 roku za wysoki odsetek (niemal 40%) artykułów rybnych i owoców morza posiadających certyfikat MSC i innych standardów, a także stałe poszerzanie tej oferty i zaangażowanie na rzecz edukacji ekologicznej.
Pełna treść raportu znajduje się pod linkiem: https://www.aldi.pl/content/dam/aldi/poland/pdfs/ALDI-raport-ewaluacyjny-2018.pdf.res/1565611843261/ALDI-raport-ewaluacyjny-2018.pdf