Na czym polega idea odpowiedzialnego biznesu?
Czy podczas robienia zakupów zwracamy uwagę na to, czy dana firma jest odpowiedzialna społecznie? Okazuje się, że większość Polaków nawet nie wie jak właściwie rozwinąć skrót CSR. A wiąże się on przecież z uczciwością przedsiębiorstw, szukaniem innowacyjnych rozwiązań i podejmowaniem najróżniejszych projektów, ochroną środowiska czy wspieraniem społeczności lokalnych. Czym zatem jest odpowiedzialny biznes CSR?
Odpowiedzialny biznes CSR – cóż to takiego?
CSR jest angielskim skrótem od Corporate Social Responsibility, co oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu. Chodzi tutaj o zarządzanie przedsiębiorstwem w sposób świadomy i zrównoważony. Priorytetem nie jest wyłącznie uzyskanie jak największych zysków finansowych, ale zwraca się uwagę także na potrzeby oraz wymagania społeczne i ekologiczne. Według idei CSR, firma powinna dążyć nie tylko do zysku, ale też do zdobycia zaufania otoczenia oraz polepszenia relacji z pracownikami, partnerami biznesowymi, klientami, dostawcami i kontrahentami. Działania prowadzone przez odpowiedzialny biznes CRS są więc prospołeczne i proekologiczne. CSR to idea na miarę XXI wieku. Jej realizowanie jest kluczowe dla każdej innowacyjnej, współczesnej gospodarki.
Czym wyróżnia się firma odpowiedzialna społecznie?
Przedsiębiorstwa dobrze obeznane z pojęciem odpowiedzialności społecznej są otwarte i wchodzą w dialog z interesariuszami. Oczywiście kwestia osiągania zysków jest również istotna, jednakże największy nacisk kładziony jest na utrzymanie dobrych relacji firmy z klientami, pracownikami, społecznościami lokalnymi i akcjonariuszami. Firmy odpowiedzialne społecznie dobrze wiedzą, że nie powstały wyłącznie dla siebie i własnego zysku. Konieczne jest stanie się wiarygodnym i godnym zaufania partnerem biznesowym, aby odnieść sukces. Wpływa na to bowiem w dużej mierze zarówno otoczenie, jak i środowisko. Właśnie pozytywny wpływ na całą społeczność jest największym wyróżnikiem idei CSR. Dzięki jej wdrożeniu, stajemy się podmiotem twórczo kształtującym otoczenie, patronem i mecenasem na lokalnym rynku. Korzyści w takim układzie odnoszą wszyscy.
Po co sięga się po społeczną odpowiedzialność biznesu?
Odpowiedzialna społecznie firma wykorzystuje ową koncepcję również w celach reklamowych, gdyż jest to sposób na budowanie pozytywnego wizerunku i zyskanie uznania. Różnica polega jednak na tym, że działania CRS nie są jednorazowym przedsięwzięciem, ale są długotrwałe i świadome. Sięgają po nie zarówno małe, jak i średnie przedsiębiorstwa, co wpływa pozytywnie na rozwój lokalny otoczenia i społeczeństwa. Wdrożenie skutecznej strategii CRS nie służy promocji (ta kwestia jest drugorzędna), ale nie sposób nie wspomnieć o korzyściach PR-owych, które się się z nią wiążą.
CSR to długofalowe działania, które dosłownie zmieniają na lepsze świat, w którym żyjemy, dlatego warto promować tę ideę wśród przedsiębiorców i przyczyniać się do jej lepszego zrozumienia w społeczeństwie.